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東海大学紀要海洋学部
ISSN: 1348-7620
  • Vol.17 (2019)
      • ミナミハンドウイルカ(Tursiops aduncus) の前胃内における摂食物の消化過程
      • ミナミハンドウイルカの食道胃における摂食物の消化過程と排出にかかる時間について調べた。消化プロセスを観察するために内視鏡を用い、餌種による消化過程の違いを明らかにした。一尾のトビウオ(約100g)とサバ(約200g)は、そのサイズの差にもかかわらず同じように消化された。一尾のイカ(約100g)は、ほぼ同じサイズのトビウオより速く消化された。胃内容物の重量と空胃に至るまでの消化時間には正の関係性が見られ、満胃のトビウオは摂取の約10 時間後に空胃に至るまで消化された。本実験は1頭のイルカのみを使って行われたので、これらの結果を直ちに野生個体の胃内容分析にあてはめて考えることはできないが、餌種の間の消化過程の違いは比較可能と考えられる。
      • 消化段階, 消化時間, 前胃内容物, 胃内視鏡, ミナミハンドウイルカ
      • Digestion Process of Ingesta in Forestomach of Indo-Pacific Bottlenose Dolphin (Tursiops aduncus)
      • Hiroshi Ohizumi, Makiko Koide, Hiroko Kusakabe, Keiichi Ueda, Makio Yanagisawa and Haruka Koga
      • We investigated the relationship between elapsed time and the process of food digestion in the forestomach and the estimated time for stomach evacuation in an Indo-Pacific bottlenose dolphin. The digestion process was observed with a gastroscope to reveal the characteristic progress of digestion of different prey species. Single flying fish (approximately 100 g) and mackerel (approximately 200 g) were similarly digested, despite the difference in their size. Single squid (approximately 100 g) was digested faster than similar sized flying fish. The weight of stomach contents and the digestion time to evacuation showed an apparent positive relationship, and a full stomach content of flying fish was digested to the point of evacuation within approximately 10 hours of ingestion. Since it is an experimental result using only one dolphin, it cannot be immediately applied to the stomach content analysis of wild individuals, but it is considered that the difference in digestion time among prey species can be compared.
      • digestion stages, digestion time, forestomach contents, gastroscope, Indo-Pacific bottlenose dolphin
      • 南大洋上における海上風経年変動とDPOI
      • 本研究では,ドレーク海峡付近における偏西風変動指数として導入されたDPOI(Drake Passage Oscillation Index)が南大洋の如何なる海域における海上風変動を反映しているのかに注目すると共に,従来の研究で指摘されていた変動パターンAAO(Antarctic Oscillation,南極振動)およびPSA(Pacific South American,太平洋・南アメリカ)との関係を明らかにすることを目的とした.解析の結果,春季の海面気圧および海上風の東西成分とDPOI の相関を求めると,高相関域が60oS 付近を中心に南極大陸の周囲に広がることが認められた.海面気圧及び海上風東西成分にみられる空間変動の振幅は,太平洋セクタの高緯度側で大きな負の値をもち,低緯度側で正の値をもつ環状的な構造が見られ,DPOI の高相関域にほぼ対応することを示した.また,従来の研究で指摘されていた南半球大気場において卓越する変動パターン(AAO 及びPSA)とDPOI によって特徴付けられる海面気圧と海上風との空間パターンと対応していることから,南大洋上で卓越する第1 の変動パターンの存在として確認された.以上より,DPOI は南大洋上における偏西風自体の強さの指標とされるAAOI 及びPSAI と共に重要な指標であることが提示された.
      • Interannual Variability of the Surface Wind Field over the Southern Ocean and DPOI
      • Masafumi YAGI, Kunio KUTSUWADA, Mikio NAGANOBU
      • We notice the Drake Passage Oscillation Index (DPOI) which is a good measure for the strength of the westerly winds across the Passage, and examine what spatial scale its change is related to surface wind variations over the Southern Ocean (SO) and its relationships with climatic patterns such as Antarctic Oscillation (AAO) and Pacific South American (PSA) which have been pointed out by previous studies. Results reveal that the DPOI has high correlations in areas around 60oS surrounding the Antarctic Continent with sea level pressure (SLP) and zonal wind (ZW) in austral spring. The SLP and ZW fields are characterized by annual structure with a seesaw pattern between the higher and lower latitude areas in the Pacific sector, which are identified with the high correlation areas with DPOI. The spatial pattern characterized by the DPOI is correlated with the AAO- and PSA-related patterns by previous studies. Thus, the DPOI is considered to be a key index for the strength of the westerly winds over the SO with the AAOI and PSAI.
      • AISデータを利用した船舶の動静把握と海流推定の検討
      • 駿河湾を横断する短距離フェリーを供試船とし、AIS データを利用した遠隔地での船舶の動静把握が可能かどうか検討を行った。その結果、AIS データ中の緯度・経度情報および速力・船首方位の情報を利用することにより、通常陸上からでは知り得ない船舶の動向をリアルタイムで視覚的に示すことができ、さらに定時性を課題とするフェリーの遅延状況をほぼリアルタイムで情報として得ることができた。さらに、気象・海象が航行に及ぼす影響や、操船者の運航特性や燃料消費量の節約効果について数値的に示すことができ、今後の最適運航についての貴重な情報を得られることがわかった。さらに、AIS 情報を応用して海流推定手法について提案をし、その結果を実測値と比較することで、AIS 情報で簡易に海流推定が可能であることがわかった。なお海流推定手法に関しては、外力の影響を考慮した手法の改善が必要である。
      • AIS データ,船舶動静把握,海上観測値,海流推定
      • A study on the possibility of use of AIS data for ship monitoring and ocean current estimation
      • Kyoko TAKASHIMA, Akihiko TANAKA, Masato NIKI,Takaki KATSUMATA, Hiroyuki TAN
      • With the implementation and enforcement of the AIS system, it became possible to gather a large amount of ship's related data. Furthermore, the recent developments in the ship to shore transmission systems allow for a near real time use of the various data observed onboard a ship. Bay crossing ferries are a quite common mean of transportation and often operate within the coverage of land communication's networks. These ships cross over the same area of sea several times a day and it would be an easy task to build a system that would transmit the observed weather data as well as other speed and engine related data to a shore server. The data hence obtained, could be analyzed to obtain the long timespan pattern of the weather data over the crossed sea region and a better grasp of the operating conditions of the data providing ships. Observed data from Suruga Bay's crossing ferries was collected and this study explains the nature and type of information obtained after the analysis of the collected data. The future possible uses for these observed data are also explained and documented.
      • AIS data, Ship monitoring, Observed Value at sea, Ocean current estimation
      • 駿豆造船史研究序説‐漁船を中心に-
      • 筆者は,本稿において,静岡県東部(駿河・伊豆)の幕末以降の造船業の歴史を取り纏め,考察を行った.静岡は,古代より,木造船の造船が盛んであることで知られ,かつ,カツオ漁業などの沿岸漁業が盛んであった.日本の近代的造船業は,伊豆国君澤郡戸田村における,1855 年のヘダ号の建造にはじまる.これはロシア人からの技術移転による.ヘダ号建造プロジェクトに関与した船大工緒明嘉吉(造船世話掛の1 人)の息子,緒明菊三郎は,1872 年に東京で西洋式帆船を建造する造船所(緒方造船所)を開業した.緒方造船所に雇われた静岡県人の1 人,金指丈吉(金指造船所-現在のカナサシ重工の前身-の創設者)は,1908 年,静岡県清水町に造船所を建て,石油発動機を据え付けた漁船建造を始めた.金指は,東海遠洋漁業会社(静岡県焼津)の片山七兵衛社長に慫慂されたからである.金指の清水進出に先立つ1906 年,静岡県水産試験所に,石油発動機付カツオ漁船,富士丸(船籍港は清水)が引き渡された.こういったカツオ漁船の動力化は,明治以降の漁場の沖合化に対処することを目的とした,静岡の私人のイニシアチブによるものであった.そして前述の東海遠洋漁業会社は,1907 年にカツオ漁船の動力化をファイナンスするために設立された.この富士丸は日本で初めての動力付き漁船であった。焼津において,カツオ漁船の動力化が進むと,舶用エンジンメーカーの生成(赤阪鐵工所)や,金指造船からスピンアウトした技術者・職工による第二の地元造船所(三保造船所)の生成が誘発された.そして,日本ではじめての鋼船としてのカツオ漁船(1923 年)は,金指造船所によって建造され,民間として漁業無線局が初めて認められたのも焼津漁業協同組合(1921 年)であり,静岡の水産業と造船業は,1970 年代に至るまで概ね唇歯輔車の関係を保ち共に発展した.この静岡における,近代社会以前からの在来産業(カツオ漁業)を基礎とする近代造船業の生成・発展という史実は,日本の造船業の産業史・経済史の研究上,意義が大きいと筆者は思料する.それは該研究が,漁船ではなく商船・軍艦の建造に事業上,注力した大手の造船業にこれまで焦点が置かれ,かような造船業は,その基礎は在来産業にあらで幕末期の幕藩マニュファクチュアーにあったからである.
      • 造船史,水産業,地域史,伊豆,駿河
      • The introduction to the history of shipbuilding industry in the East-Shizuoka Focusing on fishing boats
      • Hiroyuki GODA
      • In this article, this study summarized and discussed the history of shipbuilding in eastern Shizuoka Prefecture (Suruga and Izu Province) since the end of the Edo period. Japan's modern shipbuilding industry began with the construction of "the Heda-go", which was the first large sailing ship with the Western style (1855). After that, the first fishing boat with engine in Japan was the Fuji-maru, owned by the Shizuoka Prefectural Fisheries Experiment Station (1906). In response to demand for bonito fishing boats in Yaizu--Shizuoka, a modern shipbuilding industry had been established in Shimizu, Shizuoka. Shizuoka's fisheries and shipbuilding industries have developed together with keeping the strong relations until the 1970s. The historical fact of the creation and development of modern shipbuilding in Shizuoka, is based on the traditional industry (bonito fishery) from before the modern society. It is significant in the study of the industrial and economic history of Japanese shipbuilding. The previous research has focused on only major shipbuilding businesses, which were born as the shogunate manufactures, not based on traditional industries, have concentrated on the construction of merchant ships and warships rather than fishing boats.
      • 「海」を活用した授業における持続泳距離と水辺活動への参加希望の変化
      • 本研究の目的は,海を活用した授業を受講した学生の持続泳距離と水辺活動への参加希望人数の変化を明らかにすることにより,授業意義の再確認,授業内容の改善に役立てることとした。調査対象は、「生涯スポーツ理論実習」を履修した学生464 名とした。授業前の調査内容は,各学校期における水泳を習った経験の有無,クロールおよび平泳ぎの自己申告での持続泳距離、6 種目の水辺活動への授業での参加希望とした。授業後の調査内容は,2 泳法の持続泳距離および6 種目の水辺活動への授業での参加希望に加え,6 種目の水辺活動への授業以外で行ってみたいか,授業内容は学生にとって必要かどうかを設定した。授業内容に関しては,担当教員に確認し,まとめた.χ2検定とwilcoxon 符号付き順位検定を使用し,有意水準は5%とした.それらの結果は次のとおりであった.1)学校期が進むにつれ,水泳を習う割合が少なくなること,2)クロールおよび平泳ぎにおける持続泳距離において、50m 以上では授業前より授業後において有意に多くなった,25m 未満では授業前に比べて授業後は有意に少なくなった,3)授業後の授業以外での6 種目の水辺活動への参加希望人数は水泳を除いて,授業前の授業としての参加希望より有意に多くなった,4)97%の学生は,この授業内容を海洋学部生にとって必要であると回答した.本研究の授業内容は受講学生から支持を受けた.しかし,学生が自ら考えて行動できるような環境を整える方法を今以上に創出することが必要であることが示唆された.
      • 授業,持続泳距離,水辺活動
      • Changes in Swimming Distance and Participation in Waterfront Activities in the Classes that utilize Ocean
      • Joe KATO, Masaru MURAYAMA, Akinori GOSHI, Kazuyo ICHINOSE, Yuka OZONE, Eli KATO
      • The purpose of this study was to reconfirm the significance of the classes and to improve the construction of the class contents by investigating the changes in swimming distance and participation in waterfront activities in the classes that utilize ocean. The subjects were the students in Lifelong Sports theory and practice classes at School of Marine Science and Technology. The number of subjects was 464 students. The questionnaire that was conducted before classes asked the followings: whether or not the students have taken any swimming lessons in elementary, middle, and high schools, the swimming distance by crawl and breaststroke on self-assessment, and whether or not they wish to engage in 6 types of waterfront activities in future classes. The questionnaire that was conducted after classes asked the followings: the swimming distance by crawl and breaststroke on self-assessment, whether the students wish to engage in 6 types of waterfront activities in future classes and also outside classes, and whether or not these class contents are necessary for the students. The class contents were confirmed by each instructor and summarized. Cross-sectional analyses and Wilcoxon signed-rank test were used, and the level of significance was set at 5% or less. The results of this study were as follows: The higher the education, the lower percentage of swimming lesson opportunities the students had. In crawl and breaststroke of longer than fifty meters, the swimming distance after classes was significantly longer than the swimming distance before classes. In crawl and breaststroke of shorter than twenty-five meters, the distance after classes was significantly shorter than the distance before classes. Except for the swimming, the number of students who wish to participate in 6 types of waterfront activities outside the classes significantly increased after taking these classes as compared to that before classes. Ninety-seven percent of the students answered that these class contents were necessary for the students of the School of Marine Science and Technology. The class contents were supported by the students. But it was suggested from the investigation that it is necessary to create a method of preparing the environment where the students think themselves and act on their own more than ever.
      • Class, Swimming Distance, Waterfront Activities
      • ヴィニータデーヴァの『唯識三十頌復註』(4)
      • 本研究では,ヴィニータデーヴァ(Vinītadeva c. 690−750)の『唯識三十頌復註』(Triṃśikāṭīkā)のサンスクリット語断片に基づく和訳を試みる.ヴィニータデーヴァは,唯識説から認識論・論理学にいたる一連の重要な論者の著作に註釈を施しているが,今のところこれ以外のサンスクリット原典は知られていない.ヴィニータデーヴァの註釈は,テキスト本文に忠実で,解説に逸脱や飛躍が少ないため,唯識説から認識論・論理学へと展開するインド仏教の学説史を検討する上で,主要学説に対する当時の標準的な理解を知るためのひとつの重要な指標となり得る.本研究では,サンスクリット語原典の記述をチベット語訳と照らし合わせることでヴィニータデーヴァの註釈のスタイルを検討し,サンスクリット語原典の現存しない他のヴィニータデーヴァの註釈書の解読の手がかりを見いだすことを試みる.第4 回の本稿では,善の心所法に関する箇所を扱う.
      • Vinītadeva's Triṃśikāṭīkā (4)
      • Ikuhisa TAKIGAWA, Mai MIYO, Ryo SASAKI
      • Vinītadeva (c. 690−750) is an Indian Buddhist scholar and commentator whose works evince remarkable range and depth. Covering topics ranging from the Mind-only school of Buddhism to Buddhist logic, he gives extensive commentaries on the important works of eminent Buddhist scholars such as Vasubandhu, Sthiramati, Dignāga, and Dharmakīrti. Unfortunately, most of the commentaries are only extant as Tibetan translations, and the original Sanskrit texts await discovery. The only exceptions are the Sanskrit fragments of the Triṃśikā-ṭīkā (a subcommentary on Sthiramatiʼs commentary to Vasubandhuʼs Triṃśikā) which were published by P. S. Jaini in 1985. Vinītadevaʼs commentaries are said to adhere closely to the original texts; therefore, they can serve as a guide to a general understanding of the Buddhist theories in his time. In this article, we examine Jaini's edition of the Triṃśikā-ṭīkā's Sanskrit fragments and propose an annotated Japanese translation along with the Sanskrit-Tibetan parallel text, by focusing on the form and style of Vinītadevaʼs exegesis, rather than the doctrinal content. By elucidating the interpretation style in this commentary, we aim to extract some clues which help shed light on a number of important aspects of Vinītadeva's other works, for which only Tibetan translations exist. This article is sequel to our previous article, titled "Vinītadeva's Triṃśikāṭīkā (3)." In this number, we analyze the section dealing with virtuous (kuśala) mental factors.
      • 静岡県におけるイルカの食文化と消費動向
      • 静岡県では,縄文時代から伊豆半島を中心にイルカ漁が盛んにおこなわれ,県内のイルカの食文化を支えてきた.しかし,静岡県でのイルカ漁は,2004 年を最後に休漁している.イルカ料理は調理工程が多く,幼少期からイルカ食に親しむ文化がなければ,調理法が分からなくなり若年層には敬遠されがちになる.静岡県のイルカの食文化について調べた先行研究として,坂部(1997),板橋(2003)があるが,双方とも2004 年以前の研究である.本研究の目的は,イルカ漁が休漁して以降の静岡県のイルカの食文化と消費動向の変化を明らかにすることにある.そのため,イルカの食文化に関するアンケート調査および,静岡県内の鮮魚店107 店に電話での聞き取り調査を行った.イルカ漁が休漁して以降,イルカは若年層には親しみのある地域の食材ではなくっている.生産と切り離された静岡県のイルカの食文化は変革期に来ており,将来的には緩やかな消滅も懸念される.
      • イルカ,静岡の食文化,伝統食
      • Dolphin-eating Culture and its Consumption Trend in Shizuoka Prefecture
      • Yuka OKADA, Masashi MARUYAMA
      • Since the Jomon Era, Izu Peninsula and the surrounding areas in Shizuoka Prefecture had been home to dolphin hunting, supporting the dolphin-eating culture in the area. Since 2004, however, the hunting activities have been indefinitely suspended. Dolphin recipes require complicated cooking process, which may be easily lost among young generations and distance them from the food culture, because they are no longer growing up eating dolphin dishes. Previous studies on dolphin-eating culture in Shizuoka include researches by Sakabe (1997) and Itabashi (2003), but both works were written before 2004. The purpose of this study is to find out how the food culture based on dolphin meat and their consumption trend have changed since the suspension of dolphin hunting. The study took a form of a questionnaire survey on dolphin eating culture and a telephone survey of 107 fish merchants operating in Shizuoka Prefecture. Since the hunting suspension, dolphin meat has no longer been something the young people are familiar with. The dolphin-eating culture of Shizuoka, now detached from production, has been undergoing transitions. One day, it might finally result in the culture's gradual disappearance.
      • Dolphin, Food culture of Shizuoka, Traditional Dishes
      • 竹塩の還元性の原因と簡便な製造法
      • 海水塩に含まれる硫酸カルシウムが炭の炭素によって還元され,生成した硫化カルシウムが水に溶解して生成する硫化水素が竹塩の還元性の原因物質(源)である.この解明により,竹塩の製造過程を簡便化することが可能になる.
      • The origin of the reducing property of bamboo salt and the simple process of its production
      • Yoshio SATO, Noburu TAKEMATSU, Tomohiko OISHI
      • Calcium sulfate contained in sea salt is reduced by carbon in charcoal, and produced calcium sulfide occurs hydrogen sulfide in water, which is the origin of the reducing property of bamboo salt. This finding can simplify the process of production of reducing bamboo salt.
      • Bamboo salt, Calcium sulfate, Hydrogen sulfide, Calcium sulfide, Oxidation-reduction potential
      • ベトナム・クアンガイ省ビンソン県湾の水中考古学探査 : 概報
      • 2019 年から三ヶ年で中部ベトナム・クアンガイ省ビンソン県湾での水中考古学調査を実施する計画である. ビンソン湾沖合の浅海に埋没する複数の船体を水中考古学調査で確認し, 沈没船遺跡の有無を特定, 考古遺跡として把握・原位置での保全検討を行うことを目的とする. ビンソン県沖合では, 地域住民の手で海底引上げ陶磁器の売買が行われてきた. 2000年代後半には, 台風の高波で海底面から交易船が相次いで露出し, 地域住民による大規模サルベージも誘発した. 沈没船遺跡での無秩序なサルベージにより, 同湾の海底面下には十数隻の沈没船の埋没が推定されるが, 科学的調査による実態解明はこれまで行われていない. 遺物の多くは, サルベージされているものの一部船体資料は未だ埋没した状態にあると考えられる. その実態把握のため, 2019 年度に海洋地層探査装置による調査と水中ドレッジによる試掘を実施した.
      • Underwater archaeological search in Binh Son Bay in Quang Ngai, Vietnam : Summary Report
      • Jun Kimura, Kohei NARA, Kensuke KIMURA, Bu Van Hieu, Le Thi Lien, Bui Van Hung
      • Underwater archaeological searches are planned to be conducted in Binh Son Bay, Quang Ngai Province, Central Vietnam a period of three years from 2019. The search is to detect potential hull remains buried beneath the seabed in the shallow water off the coast of the Binh Son Bay with an aim of the determination of the location of sunken ships and the implementation of in situ preservation studies at the discovered position. Off the coast of Binh Son Bay, local residents have been salvaging ceramics from wreck sites. In the late 2000s, heavy storms exposed the remains of merchant ships and led salvage activities by knowing they are valuable material to be sold. Despite the substantial potential that more than ten sunken ships might have been buried under the sea floor of the bay, no scientific investigations have been carried out. Although many of the remains have been salvaged, some hull materials are considered to be still buried. The year 2019 sub-bottom profiler survey and test excavation were conducted to understand the state of the remains.

    • 編集委員
      委員長准教授山崎 剛
      (清水教養教育センター)
      副委員長准教授大久保彩子
      (海洋文明学科)
      委員教授山﨑啓市
      (航海工学科)
      准教授堀江 琢
      (海洋生物学科)
      講師原田 靖
      (海洋地球科学科)
      特任講師佐藤成祥
      (水産学科)
      特任講師合志明倫
      (海洋フロンティア教育センター)
      特任助教吉田弥生
      (環境社会学科)
      Editorial Board
      Editor-in-ChiefTsuyoshi YAMAZAKI
      (Department of Liberal Arts Education Center,Shimizu Campus)
      Vice Editor-in-ChiefAyako OKUBO
      (Department of Maritime Civilizations)
      MembersKeiichi YAMASAKI
      (Department of Navigation and Ocean Engineering)
      Taku HORIE
      (Department of Marine Biology)
      Yasushi HARADA
      (Department of Marine and Earth Science)
      Noriyoshi SATO
      (Department of Fisheries)
      Akinori GOSHI
      (Department of Marine Studies Frontier Education Center)
      Yayoi YOSHIDA
      (Department of Environmental and Societal Affairs)

      東海大学紀要海洋学部 第17巻
      2019年12月27日発行
      発行者:東海大学海洋学部
      〒424-8610
      静岡県静岡市清水区折戸3丁目20番1号
      電話 054-334-0411(代表)
      制作:東海大学海洋学部
      〒424-8610
      静岡県静岡市清水区折戸3丁目20番1号
      電話 054-334-0411(代表)
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      FAX: 03-3498-4674
      JOURNAL OF THE SCHOOL OF
      MARINE SCIENCE AND TECHNOLOGY
      Tokai University
       Vol.17, 2019
      THE SCHOOL OF MARINE SCIENCE AND TECHNOLOGY
      Tokai University
      Shizuoka, Japan 424-8610
      Dec. 2019

  • Vol.16, No.2-3 合併号 (2019)
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  • Vol.1, No.1 (2003)